سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگی خبری پی بیست نا

تعریف دارد اما یکی از واژه های دم دستی شده است که مغرضان و نفرت پراکنان با قلب مفهوم آن، توصیفات محیر العقول از ایران سرهم بندی می کنند. زدن اتهام «یهودستیزی» به ایرانیان، یکی از محصولات تحریف اعلام تعلق ایرانیان به امت است پیچیدگی هایی وجود دارد که به خطا بردن را محتمل می‌کند. ملت در ادبیات کهن فارسی همچون ادبیات قرآنی، مترادف شریعت است؛ ولی مفهوم ملت در فارسی امروزین، به «امت» در زبان عربی نزدیک شده است. به عنوان مثال، سازمان ملل متحد، به عربی «الامم المتحده» نامیده می شود. اما سو تعبیرات رایج سیاسی از مفهوم «امت» شاید که به بدفهمی توضیحات اصل 11 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم مربوط باشد. آیه «ان هذه امتکم امة واحدة...»، مستند اصل 11 است. این آیه ای از سوره انبیا است، سوره ای که یک سال پیش از هجرت پیغمبر اسلام به مدینه نازل شد. غالب مفسرین قرآن مجید هم تاکید می کنند که دایره امت مذکور، منحصر به پیروان محمد (ص) نیست بلکه شامل پیروان همه انبیا اللهی می شود. عنوان «امت اسلامی» از پذیرش تقسیم بندی امت واحده حاصل می شود و امتی است که تنها به مسلمانان اختصاص دارد، لذا عمومیت و شمول مفهوم امت مذکور در این آیه را ندارد.

یک شاهد تاریخی برای درک مفهوم امت واحده و کاربرد درست آن، محتوای «منشور مدینه» است که به اعتقاد برخی صاحب نظران، اولین قانون اساسی تاریخ محسوب می شود. این منشور طی ماه های نخستین هجرت پیامبر اسلام به مدینه تدوین شد؛ مدتی پس از آنکه آیه معروف امت واحده نازل شده بود. در سطر 26 آن می خوانیم که:

«یهود بنى عوف با مؤمنان "یک امّت" هستند (ان یهود بنی عوف امة مع المومنین) با این تفاوت که یهود مطابق دستور دین خود عمل کنند و مسلمانان مطابق اوامر دین خود. موالى (هم‌پیمانان) یهود در حکم خود یهودند، مگر کسانى که ستم کنند و مرتکب گناه شوند و متجاوز باشند، چنین کسانى جز خود و اهل خانه خود را دچار زحمت نخواهند کرد.»یهود بنى نجّار، حقوقشان مانند حقوق یهود بنى عوف خواهد بود. یهود بنى حارث، حقوقشان مانند حقوق یهود بنى عوف خواهد بود. یهود بنى ساعده، حقوقشان مانند حقوق یهود بنى عوف خواهد بود. یهود بنى جشم هم

می توان از امت اسلام و حتی امت یهود گفت اما امت واحده هر دو را در بر می‌گیرد. به هر حال، اصل 13 قانون اساسی مجالی به اعتبار سو تعبیرات نمی‌دهد. اصل 13 صراحتا جایگاه ایرانیان یهودی را محترم شمرده است و ایشان با حفظ هویت دینی خود، بخشی انکار ناپذیر از ملت هستند. 
درود بر همه شهیدان ایران زمین